Wie mijn ‘over mij’ pagina heeft gelezen weet dat ik vroeger een heel verlegen meisje was. Ik durfde toen ik klein was nog maar amper mensen aan te spreken of om een snoepje te vragen. Met de jaren werd ik steeds opener en spontaner en inmiddels is dat verlegen er toch wel af, haha! Toch heb ik nog best lang last gehad van bel-angst. Stikzenuwachtig was ik als ik iemand op moest bellen. Eerst tien minuten voorbereiden en moed verzamelen, op een papiertje uitschrijven wat ik moest zeggen en met hartkloppingen, trillende vingers en een haperende stem uiteindelijk dan toch bellen. Daar wilde ik vanaf! Jij ook? Lees dan mee..
Hoe kom je over bel-angst heen?
Sommigen zullen zich wel in mijn verhaal herkennen. Er zijn verschillende vormen van angst om te bellen. Sommige mensen hebben het als ze gebeld worden en op moeten nemen, sommige mensen hebben het als ze naar zakelijke relaties of instanties zoals DUO of de belastingdienst moeten bellen en sommigen hebben het als ze uberhaupt zelf moeten bellen. De ene neemt niet op als er met een onbekend nummer gebeld wordt, de ander neemt gewoon helemaal niet op en stuurt later een berichtje in de hoop dat de beller mee overschakelt.
Goed, waar komt deze angst nu vandaan? De angst om te bellen komt vaak voort uit onzekerheid. In sommige gevallen weet je niet wie je tegenover je hebt, je bent bang om iets raars te zeggen of vergeet gewoon compleet waar je voor belde. Je begint te stotteren en te haperen en slaat dicht. Soms begint het al ruim voordat je moet bellen; je bent nerveus, krijgt soms zelfs lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of buikpijn. Misschien kun je zelfs slecht slapen als je weet dag je de volgende dag je huisarts moet bellen voor een afspraak!
Hoe kom ik er dan vanaf?
Ik heb slecht nieuws voor je; oefening baart kunst. Toen ik op mijn werk van mijn bazin de opdracht kreeg om de telefoon op te nemen toen hij rinkelde durfde ik geen nee te zeggen, maar ik was wel ontzettend zenuwachtig! Ik belde nooit, ik hield er helemaal niet van, misschien had ik wel geen antwoord op de vraag van degene aan de andere kant van de lijn.. Doodeng vond ik het! Toch zul je merken dat het met elk gesprek weer een beetje minder zal worden.
Geen idee waar je moet beginnen?
Allereerst; begin je gesprek altijd met ‘Goedemorgen/-middag/-avond’. Vaak komt door de verbinding het begin van je gesprek niet helemaal goed door. Zo loop je niet het risico dat degene aan de andere kant van de lijn je naam niet verstaat. Zo begint je gesprek niet al rommelig!
Sluit je gesprek af met ‘Nou, dan weet ik voldoende!’ ‘Mooi, dan ben ik zo geholpen!’ of ‘Bedankt voor de info, dan kan ik weer verder!’ of iets in die geest. Wens je gesprekspartner nog een fijne dag/avond en je kunt het rode hoorntje weer indrukken!
Begin eens met een laagdrempelig gesprek. Wil je aan je moeder vragen of ze een pak yoghurt voor je mee kan nemen uit de supermarkt? Bel haar dan! Maak het jezelf er eens niet gemakkelijk vanaf met een WhatsApp berichtje. Je hebt een duidelijk doel, een korte vraag, het hoeft dus ook geen lang gesprek te zijn.
De eerste stap gelukt? High five! Maak dan nu zélf die doktersafspraak of bel zélf de tandarts. Ook dit hoeven geen langdradige gesprekken te zijn; je belt voor een afspraak, vertelt wat je klachten zijn en komt een datum en tijd overeen.
Bedenk je goed dat degene die de telefoon opneemt wanneer jij een afspraak wilt maken waarschijnlijk ook geen tijd heeft voor een interview of theekransje van 1,5 uur. Maak je daar dus niet druk om, ook zij willen het gesprek het liefst zo snel mogelijk afronden!
Moet je echt een belangrijk telefoontje plegen of ben je echt bang dat je een black-out krijgt? Schrijf dan op een papiertje wat je zoal moet vragen of vertellen. Zo heb je enigszins een leidraad voor je gesprek en kun je altijd even checken of je niets vergeten bent of heb je iets om op terug te vallen als je even niet meer weet wat je zou moeten zeggen!
Als het goed is moet je met deze tips toch al een eindje op weg geholpen zijn. Heb je er iets aan gehad? Heb je vragen of aanvullingen? Laat het me vooral weten!